top of page

Altijd klaar zijn om te schieten, straatfotografie, tips and tricks

Updated: Oct 15, 2023

MC Complex Daalwijk

Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.
Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.

De weerspiegeling van muzikant Adeiye Tjon aka Complex in de liftdeur met op de achtergrond de oude Bijlmer hoogbouw. Het is een klassiek voorbeeld om altijd een camera te hebben die meteen klaar is voor gebruik. Ik zag de foto, schoot en heb de foto.


Hoe de foto tot stand kwam

Twee vrienden, Melvin Dompig en Adeiye, waren op bezoek op de redactie van ART12 Hip Hop magazine. We gingen samen naar een workshop waar Adeiye moest spreken. We liepen over de galerij van de negende verdieping van Daalwijk Noord*. Ik ging voorop de lifthal binnen en drukte op het liftknopje. (*Het stuk Daalwijk dat niet is gesloopt en er nu in 2023 nog staat.)


Fotograferen is kijken en zien

Opeens zag ik het beeld in de spiegeling. "Jongens, wachten en niet bewegen!", pakte de camera die over mijn schouder hing. Door het oculair zocht ik naar het beeld. Stuurde Melvin even het beeld uit, terug de galerij op, en gaf Adeiye instructies welke kant op te kijken. Camera instellingen gecontroleerd. Schoot een aantal keren. Toen ik wist dat ik het had wat ik zag, riep ik Melvin er weer bij en we vervolgenden onze weg. Later maakten we nog wat andere foto's.


Analoge fotografie er kon nog van alles misgaan

Ik wist wat ik gefotografeerd had, dat ik alles had gedaan wat ik kon doen. Nu was het afwachten of het gelukt was en of het filmrolletje goed ontwikkeld zou worden. Het waren nog de jaren van analoge fotografie. Digitaal zat eraan te komen, maar het was nog niet betaalbaar noch goed genoeg om analoog te kunnen vervangen. Dus een filmrolletje, er kon nog van alles mis gaan. Het filmrolletje, uit mijn hoofd een Delta Ilford 400, naar New Move fotolab op het Raamplein in Amsterdam gebracht om het te laten ontwikkelen met een contactsheet. Paar uur later opgehaald en terug op de redactie de negatieven ingescand.


Nabewerking van foto's

In de bewerking van de foto heb ik het vierkant uitgesneden zodat de vorm van de foto in balans staat met de ronde vorm van het lift deurraampje. Wat weer samen met de horizontale, verticale lijnen van het kozijn, de galerij balustrade en achterliggende flats Dennenrode en Develstein communiceert. De foto is geworden zoals ik het ook voor me zag. Als jou dat ook lukt, dan merk je dat het extra voldoening geeft en bevestigt het jouw vaardigheid. Daar mag je oprecht blij mee zijn.



Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.
Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.

In het beeld laten versus wegsnijden

Fake-news is van alle tijden. Ook beeldmanipulatie. Denk aan de FBI foto van Oswald, de voor de moord op President Kennedy opgepakte verdachte. Aan de weggewerkte wijnvlek op de eerste publiciteitsfoto's van Gorbatsjov als nieuwe leider van de Sovjet Unie. En vooral nu, open Instagram of bekijk de vele selfies. Filters en wat nog meer allemaal? Met AI (Artificial Intelligence) is het, al om al, helemaal eng.


Vierkant rondom…

Deze foto heb ik vierkant kunnen uitsnijden rondom het ronde raampje in de liftdeur. Omdat het om de compositie gaat. Het heeft vooral een esthetische waarde. Als het een foto van journalistieke waarde is, of voor journalistieke doeleinde wordt gebruikt, dan mag niks worden weggesneden wat wat van belang is voor de informatieve waarde.


Artificial Intelligence met racistische trekjes

Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.
Twijfelachtige toevoeging door AI van tags aan de foto's

Tijdens het opladen van de foto's naar de site voegt het CMS (content management systeem) automatisch keywords en tags toe aan de foto. Dat is fijn als SEO (search engine optimalization), hoef je het allemaal niet zelf te bedenken en te doen. Lekker makkelijk. Maar doe het toch wel even zelf en controleer wat AI zo intelligent aan jouw werk toevoegt. Mijn twee vrienden die even poseren worden prompt door AI gekoppeld aan de tags: inbrekers, dealers en moordenaars. Dat vind ik wel heel erg kwalijk.


Een aantal kenmerken van goed beeld en van vakmanschap in fotografie:

Spiegeling van muzikant Complex in het raam van de liftdeur in Daalwijk, Bijlmer Hoogbouw.
Even voor een foto poseren in de lift

1 De beste foto- of videocamera

De beste foto- of videocamera is de camera die je in jouw handen hebt. Hoe geweldig, duur of uitgebreid jouw camera ook mag zijn, als je het niet bij je hebt, kan je er ook geen foto's mee maken.

2 Klaar voor gebruik binnen grijpafstand

Zet de camera aan, klaar voor gebruik en binnen grijpafstand.

In dit geval hing de camera over mijn schouder. Het stond al aan op een standaard instelling waarmee ik altijd wel mee kan werken. 'Be ready to hit the ground running'. In dit geval was de situatie zodanig dat ik de tijd had om rustig aan te doen. Met een lichtmeter het exacte licht te meten, camera specifiek in te stellen. Maar mocht je nou in een fractie van een seconde moeten schieten, schiet. En bij de volgende foto denk je even na en controleer je of alle instellingen kloppen.


3 Weet blindelings de weg op je camera

Oefenen en zorgen dat je jouw gereedschap door en door kent, helpt hierbij. Zorg dat je jouw gereedschap 'blind' kan bedienen. Dat je niet op de camera zelf hoeft te kijken of je het juiste knopje te pakken hebt. Als er een ufo voor je neus landt en je moet nog eerst nog de gebruiksaanwijzing lezen… dan is het groene vogeltje gevlogen voordat jij de foto gaat nemen.


4 Amateur versus vakmanschap

De prioriteit ligt op wat de cameralens vastlegt en niet op hoe jij het kan bekijken op het schermpje. Richt de camera zodat de lens dat registreert wat jij wil vastleggen en niet zo dat jij op een comfortabele manier kan zien wat erop het schermpje gebeurt.


"De gouden regel voor fotografie, en nog meer dan anders bij actie fotografie, is dat elk onderdeel van de foto dat niet werkt voor het beeld, een goed beeld tegenwerkt.", stelde Harold Evans in zijn boek 'Pictures on a page'.


In het boek Pictures on a page schreef Harold Evans ook het volgende:


"Het oog kijkt subjectief. We concentreren op dat wat onze interesse heeft en negeren het beeld wat niet onze aandacht heeft." Het objectieve objectief… (euh wat?), even anders gezegd, de neutrale lens, ziet alles wat aanwezig en zichtbaar is. "Het verschil tussen een amateur en een professionele fotograaf is dat de amateur vaak mist. Ze zien wel iets wat potentie heeft om een foto van te maken en gaan ervan uit dat de camera hetzelfde ziet. Dat doet het niet, tenzij het goed gestuurd en bediend wordt." En tegenwoordig vertrouwt de amateur op alle mogelijkheden die er zijn om achteraf nog iets moois van te maken.


Koffie.

PS Zorg dat je administratie op orde is. Leg vast wanneer, hoe, waar en waarmee je de foto hebt gemaakt. Dat bespaart je een hoop uitzoek- en giswerk. Ergens in het archief heb ik de negatieven en het contactvel liggen waarop ik kan aflezen welke film ik heb gebruikt, bij wie het ontwikkeld is en wanneer. Altijd wel fijn als die informatie makkelijk terug te vinden is.






Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page